معماری " های تِک" (High Tech)
سبکی که در
دهه 1960 متولد شد و کودک نازپرورده معماری امروز محسوب می شود . سبک
آینده نگرانه "های تِک(High Tech ) " است که به معنایی تداوم ساختمان
های شیشه و آهن سده نوزدهم اما با اتکا به فناوری های مدرن است معماری
"های تِک" به دلیل استفاده از ساختمان های لوله و داربست ، طبقات معلق و متناوب آن و نماهای خارجی کاملاً مجزا یا " شکسته شده اش " چشم اندازی آرمانی از مدرنیته ارائه می دهد – به طور خلاصه " های تِک " نوعی معماری مشخصه جامعه ارتباطی است .
نمونه های معروف " های تک " از جمله استادیوم المپیک در مونیخ و از همه چشمگیرتر مرکز فرهنگی پمپیدو در پاریس است . این امر که سبک " های تک " همواره بیش از هر سبک دیگری به عنوان نشان شاخص مدرنیته ملاحظه شده ، به ویژه در نمونه های متأخر به وضوح مشهود است . از جمله ساختمان لویدز بی تردید به عنوان یک بنای کاملاً خیره کننده در معماری نسبتاً یکنواخت حاشیه ساحلی لندن ، و نیز دیگر ساختمان های " های تک " در حاشیه منطقه بار انداز تایمز ، که در دهه 1980 نو سازی شد به چشم می خورد . نمونه ابتدایی این معماری ، ساختمان روز نامه فاینشال تایمز در اسکله هند شرقی است که توسط نیکولاس گریمشاو در سال های 1986- 1988 طراحی شد . برنامه نوسازی سر نورمان فاستر برای رایشتاگ آلمان در برلین که در سال 1999 تکمیل شد نیز در مقوله معماری " های تک " قرار می گیرد . " ساخت شکنی " علارغم آن که از
برخی جهات یک پدیده معماری دهه 1990 شمرده می شود ، شاید بدیع ترین
مفهوم نیمه سده بیستم باشد . البته نه به این معنا که فاقد الگوی تاریخی
است ، زیرا به هر صورت ارتباطی با جنبش " ساختگرای " روسی دهه 1920
دارد و این امر در اصلاح " ساخت شکنی " که توسط فلیپ جانسون در چارچوب نمایشگاهی در سال 1988 جعل شد ، به خوبی مستفاد می شود هسته کانونی ساخت شکنی " کمال آشفته " گسست شگفت انگیز با آرزو در اینجا شعار " باهاوس " مبنی بر " فرم تابع عملکرد است " خود را در
رویکرد " فرم تابع تخیل " سرزنده و کاملاً رها می کند . گاه ساختمان
حاصله به شکلی بود که گویی یک کودک غول آسا ، بلوک های ساختمانی را با
ترکیبی غریب کنار هم چیده است . علاوه بر برنارد شومی و شرکت himmelblau
coop ( شرکت آسمان آبی ) ، فرانک اوگری معمار امریکایی ، به ویژه به
عنوان چهره شاخص ساخت شکنی شهرت دارد .
موزه طراحی ویترای گری ، ساخت در 1987- 1989 نزدیک باسل در سوئیس و موزه گوگن هایم گری در بیلبائو در
اسپانیا ، نمونه های شاخص این گرایش معماری محسوب می شوند . علاوه بر
این گرایشات عمده ، معماران و گرایشات بیشمار بدیگری وجود دارند که
دشوار می توان آنها را در مقولات مشخص طراحی و سبک قرار داد . ریچارد مه یر امریکایی یکی از همین " سرگردان بین دنیا ها " است . مجموعه آثار کاملاً متمایز وی ، که به ویژه در مرکز جدید " ج پی گتی " در سانتا مونیکای کالیفرنیا تشخیص یافته است ( 1998 ) و در فاصله مابین سبک های مختلف قرار می گیرد . به نظر می رسد دنباله رو می نمالیسم فاقد تزئینات در
سنت آدولف لوس ، ساختگرایی جنبش داستیل هلند ( و در گستره امروزی ، "
مدرن سفید " خردگرای ایتالیا ) و نیز پست مدرنیسم کلاسی سیستی است . سبک رومانتیک شده " های تک " را می توان در بناهای بلند مرتبه معمار متولد آلمان هلموت یان مشاهده کرد . همچنین یکی دیگر از گرایشاتی که خارج از
مقولات تعریف شده قرار می گیرد ، نوعی گرایش مدرن کارکردگرایانه است –
نوعی معماری که گرچه کارکرد خود را به خوبی اجرا می کند . ولی همزمان
ظاهر یک ساختمان مدرن را دارد . یکی از
پیشقراولان این گرایش شرکت آلمانی " گرکان ، مانک و شرکا " است (
ساختمان نمایشگاه لایپزیک ؛ توسعه رودگاه هامبورگ ) . فریتز لیونهارت
پیشرو بتون پیش کشیده نیز نقش راهبر را در جنبه فنی معماری بر عهده داشته است . طرح های وی برای پل و برج ، از دهه 1940 متناوباً جنجال های فراوانی را به راه انداخته است . نمونه اولیه اش از کاربرد تخیلی اصلی " های تک " در ایالات متحده گنبد جئودیسک است که توسط باکمینستر (فولر ) ابداع شد ، و حال در سرتاسر دنیا نمونه هایی از آن یافت می شود .
در عین وحدت فضا و ساختار بدون شک فرودگاه کانسای ژاپن را که نمادی از معماری «های تک» است، می توان از جمله دستاوردهایی دانست که نه تنها با تکیه بر فناوری پیشرفته زمان خود طراحی و ساخته شده، بلکه بقای آن هم وابسته به تجهیزات بسیار پیشرفته است.
۳- گنبد رایشتاگ معماران : فاستر و شرکا (نور و هوادهی و تهویه طبیعی ) محل مجلس آلمان بوندستاگ
فرودگاه لیونTGV۴- ایستگاه معمار : سانتیاگوکالاتراوا فرم اشاره وار (پرنده شکاری) تاکیدی بر
اهمیت احیاء شده اقتصادی وشهری لیون



من هادی پورآخوند(ماهان)فارغ التحصیل معماری از بابلسر -مازندران هستم.هدفم از این وبلاگ کمک به تمام معماران عزیز می باشد و امیدوارم قدم کوچکی در معماری باشد.