معماری سبک آذری
این سبک از لحاظ تاریخی و معماری به دو دوره تقسیم می شود. دوره اول حکومت ایلخانان به پایتختی مراغه است که از اواسط قرن هفتم هجری قمری شروع شده و تا دهه آخر قرن هشتم و یورش تیمور به ایران ادامه می یابد.
دوره دوم شامل حکومت تیموریان و به پایتختی سمرقند است. تیمور به هنرمندان علاقه زیادی داشت و در یورش های خود به ایران هنرمندان و صنعتگران را جمع کرده و روانی سمرقند می ساخت اما عصر شکوفایی معماری در دوره تیموری به زمان پسرش شاهرخ برمی گردد که معماران به نامی چون قوام الدین شیرازی و زین العابدین شیرازی به ساخت ساختمان های بزرگی در خراسان بزرگ گماشته شدند.
از ویژگیهای این سبک در دوره ایلخانی میتوان به بهره گیری از هندسه در طراحی معماری، توجه به تناسبات عمودی بنا، گوناگونی طرحها و ساختن بنا با ابعاد بزرگ نام برد مانند گنبد سلطانیه و مسجد علیشاه تبریز. در این دوره تهرنگ غالب مساجد و مدارس چهار ایوانی با میانسرا میباشد.
تزئینات رایج در دوره ایلخانی استفاده از گچبری، کاشی زرین فام وکاشی نقش برجسته نام برد.
بناهای به جا مانده از دوره ایلخانی عبارتند از:
مسجد جامع ورامین

مسجد جامع ورامین از نمونه های کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو ( خدابنده ) آغاز ، و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد. تاریخ 722 و 726 هجری قمری در شبستان و گنبد اصلی دیده می شود. این بنا در سال 815 هجری قمری در عهد شاهرخ تیموری مرمت شد.
در ابتدای محور طولی بنا ، سر در ورودی و پشت آن ، صحن باز واقع است. طاق نماهای اطراف صحن به چهار ایوان ختم می شود که دو ایوان در محور طولی و دو ایوان در محور غربی قرار دارند. پشت ایوان اصلی گنبدخانه واقع است. نقشۀ مسجد به صورت مستطیلی به ابعاد 43 در 66 متر با طرح چهار ایوانی است که دارای سر در رفیع و زیبا، صحن، ایوان، رواق، گنبدخانه و شبستان است . سر در ورودی بنا در ضلع شمالی واقع است وهمانند ایوانی به ارتفاع 12 مترو دهانۀ 5.8 متر به عمق 3.6 متر با طاقنماها ، تزیینات کاشی و مقرنس نما سازی شده است . صحن مسجد به ابعاد 24 در 24 متر است . در ضلع جنوبی صحن ، ایوان بزرگ و در طرفین آن ، دو رواق طاقدار قرار دارد و در اضلاع شرقی و شمالی ، در وسط ایوانی کوچکتر و در طرفین آنها ، چهار رواق طاقدار واقع است.
مسجد جامع نطنز

اين مسجد در ميان مجموعه ي آرامگاهي شيخ عبدالصمد اصفهاني واقع است و يکي از بناهاي تاريخي و ارزشمند معماري اسلامي ايران به شمار مي آيد.
مسجد کنوني، از شبستان هشت ضلعي گنبد داراي که مشرف به صحن است و چهار ايوان اصلي و نمازخانه ها و دهليزهايي که اضلاع صحن را به يکديگر مي پيوندند، تشکيل گرديده و مصالح به کار رفته در آن، آجر و آهک و پوشش گچ است.
صحن مسجد فضاي مربع شکلي است که داراي طاق رومي پيش و پس است. بر ديوار جنوبي اين ايوان، محراب و در طرفين آن، ورودي هايي به شبستان بزرگ قرار دارد. برلچکي هاي بالاي ورودي ها و محراب، گچ بري هايي مرکب از نقوش و خطوط کارشده است.
مسجد جامع یزد.
یکی از مهمترین اماکن تاریخی مسجد جامع کبیر است که در قرن ششم هجری قمری به دستور علاءالدوله گرشاسب آل بویه ساخته شده ولی مسجد فعلی مربوط به آل مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است و همچنین بنای اصلی آن از آثار « سید رکن الدین محمد قاضی » است . میتوان گفت دارای بلندترین مناره های جهان است . دو مناره مسجد که ارتفاع تقریبی آن از کف تا نوک بیش از 52 متر می رسد ، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 ه ش فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد . بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده ، تعجب همگان را بر می انگیزد زیرا این مناره ها هر چه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آنها دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است .

همانگونه که گفته شد دوره دوم معماری سبک آذری در عهد تیموریان و به پایتختی سمرقند میباشد. معماری این دوره تفاوت اندکی با معماری ایلخانی دارد و میشود گفت که در راستای معماری ایلخانی میباشد، از ویژگیهای عهد تیموری میتوان به ساخت ساقه (گلوگاه) بین فضای گنبد و گنبدخانه، ایجاد سطوح ناصاف در تمامی بنا واستفاده از تزئینات کاشی معرق نام برد
از بناهای عصر تیموری میتوان از مسجد گوهرشاد، مسجد کبود تبریز و مسجد جامع سمرقند نام برد.مسجد گوهرشاد:

مسجد گوهرشاد، یکی از بناهای باشکوه و باستانی عهد تیموری است که در اوایل قرن نهم قمری بنا شده است.
این بنای تاریخی در جنوب حرم مطهر رضوی قرار دارد و به رواقهای دارالسیاده و دار الحفاظ متصل است.
این مسجد به دستور بانو گوهرشاد، دختر امیر غیاث الدین ترخان، از امرای جغتایی، همسر شاهرخ تیموری در سال 821 قمری توسط معمار معروف ایرانی، قوام الدین شیرازی، با بهکارگیری سبک معماری دوران تیموری ساخته شد.
کاشیکاری مسجد، نمونهای از شاهکارهای عهد تیموری است. طاقهای گنبدی شکل مسجد و منارههای آن با ویژگی و تزیینات خاص و با استفاده از سبک مقرنس، همچنین نقوش و خطوط دیواری بر روی زمینه گچی و معرقکاری ممتاز عصر تیموری، جلوههای بینظیری را به نمایش گذاشته است.
بطور کلی ویژگیهای سبک آذری را میتوان اینگونه برشمرد:
1- استفاده از چفد کلیل آذری در طاق
2- استفاده از چفد پنج و هفت، چمانه، شبدری
3- گنبد سازی به صورت دوپوسته گسسته و دو پوسته پیوسته
4- کاشی کاری، گره سازی درهم، گچبری و مقرنس کاری
بخش دوم:
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دوره حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق/۱۲۵۶-۱۳۳۶م) است. پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران ۱۴۰۰ ساله هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسلههای مهم حکومتی نسبت داده و جز تنی چند از اینان چون زکی محمد حسن و ارنست کونل غالباً بیهیچ توضیحی از به کار بردن واژه سبک، که اصطلاحی است فنی، تن زدهاند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهمکننده زمینه پیشرفت معماری بودند نه آفریننده آن، به جای به کار بردن واژه سبک، از عنوان سیاسی استفاده میشود.
ادامه مقاله در ادامه مطلب
گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات سبک مغول، سبک ایلخانی و گاه سبک
معماری دوره ایلخانی را به کار برده است. در میان این پژوهشگران محمدکریم
پیرنیا، نخستین بار در ۱۳۴۷ش در مقاله سبک شناسی معماری ایران آگاهانه
واژه سبک را به کار برده و به منظور به دست آوردن نامهایی منطقی و مناسب
برای چند بنا که به یک سبک ساخته شده ولی نامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو
و نظایر آن گرفته، اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام
عرضه کرده است. وی به پیروی از سبک شناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به
زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی را در
معماری پیشنهاد کرده است. با توجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای
معماری و بناهای بازمانده منسوب به سبک آذری میتوان آن را بر معماری
اسلامی ایران در دوره ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از
استقرار هولاکو در مراغه (۶۵۷ق/۱۲۵۹م) معماری ایران جان تازهای گرفت و سبک
آذری در پی دگرگونی هایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حکم بر
جامعه، در سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با
نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج
ایران نفوذ کرد و روز به روز آراستهتر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای
روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) را پدید آورد.
از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقاله وی، چون ذکر مقبرۀ، شیخصفی
الدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دوره پس از ایلخانی
آشکارا برمیآید که او سبک آذری را بر معماری دو دوره ایلخانی و تیموری
منطبق میسازد. درحالیکه غالب پژوهشگران، هنر و معماری دو دوره مغول
(ایلخانی) و تیموری را جدا از یکدیگر و بهسان دو دوره مختلف به بحث
کشیدهاند. حتی کونل که از این دوره به عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفت وگو
کرده، اشاره دارد که این دو دوره متوالی با فاصله زمانی کوتاه قابل تشخیص
است. به عقیده وی در دوره نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر
کارهای هنری ایران تأثیر میگذارد و در دوره دوم که عنصر مغولی در فرهنگ
ایران حل و هضم میشود سبک تیموری ارزش و اعتبار مییابد. اما به هر حال
باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت که گرچه دوره ایلخانی با مرگ ابوسعید
آخرین پادشاه مقتدر این سلسله در ۷۳۶ق/۱۳۳۵م پایان مییابد، ولی چون مرگ او
نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری، ساختمانهای
بقیه سده ۸ق/۱۴م را نیز میتوان جزو این دوره و سبک به شمار آورد.
وجه تسمیه:
پیرنیا به وجه تسمیه این سبک تصریح نمیکند، ولی با توجه به این
توضیحات میتوان به علت این نامگذاری پی برد. این سبک با آمیزش و ترکیب و
تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومی آذربایجان
شده بود پدید آمد و به حق نام آذری گرفت. اما وی روشن نمیسازد که این سبک
کی و از سوی چه کسی و در کجا نام آذری گرفته و در کدام متن کهن یا نو به
کار رفته است. البته توجه و اشاره به معماری بومی آذربایجان در نوشتههای
دیگر پژوهشگران بیسابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفت وگو از
مقابر مراغه، که در نیمۀ دوم قرن ۶ق/۱۲م (پیش از یورش مغول) ساخته شدهاند
تعبیر نوع ساختمان های آذربایجان و معماری آذربایجان را به کار برده است.
همچنین وی در گفت وگو از آرامگاه الجایتو (سلطانمحمد خدابنده)، مهمترین
اثر معماری عصر ایلخانان، به ابنیه پیشین آذربایجان و معماری قدیمی
آذربایجانی، عنایت داشته است.
خاستگاه:
برخی از محققان چون عباس اقبال ماعتقاد دارند، روابط میان جهان
اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید،
تاثیرات متقابلی در معماری جهان اسلام داشته است. یکی شکل گنبدها که در
مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده و دیگری رنگ آبی
شفاف در کاشیکاری و پوشاندن خارج گنبدها از کاشیهای کبود براق. بخصوص بعضی
از بناهایی که از عهد ایلخانان باقی مانده از دور هیات چادرها یعنی یورت
های مخصوص اسلات را دارد. تاثیر شکل یورت ها در مقبره مشهور به دختر هولاکو
واقع در مراغه از همهجا نمایانتر است. ارنست کونل نیز از سرازیر شدن
سیلوار طرح هایی از شرق آسیا به ایران و کشورهای مجاور و تاثیر عنصر مغولی
بر هنر ایران در روزگار ایلخانان سخن گفته است. ولی افزوده، ابداعات و
تکامل گذشته آن، آن قدر نیرومند بود که در مقابل این خطر بتواند استقامت
کند. در واقع نوع برج در ابنیه دوره سلجوقی به همان شکل باقی ماند. بطور
مثال قبر دختران هلاکو در مراغه، درست همان سبکی را دارد که در مقابر
نخجوان رعایت گردید. در برابر این نظرات، کارل دوری عقیده دارد که در
معماری این دوره (ایلخانان) بهطور کامل آنچه سلجوقیان بهطور سنتی توسعه
داده بودند، پذیرفته شد و طرح های مسجد و مدرسه سلجوقی بدون تغییر چشمگیری
اجرا میگردید. آرامگاه مادر دختر هولاکو در مراغه شبیه به معماری آل سلجوق
است. سخنان گدار با صراحتی بیشتر نظر پژوهشگرانی چون اقبال را مردود
میسازد. وی شیوه ساختمان گنبد فوقانی گنبدهای دوپوشه را که از آغاز دوره
مغول معمول گردید دنباله شیوه ساختمانی دوره ساسانیان معرفی میکند و
مینویسد: این شیوه در دوره سلجوقیان نیز گاه به کار رفته و همچنان تا دوره
مغول تداوم یافته است. وی حتی آشکارا مقبره سلطان سنجر و بنای گنبددار
سنگ بست و گنبد هارونیه را، که هر سه در خراسان و از دوره سلجوقیاند، به
عنوان الگوهای گنبد سلطانیه و شنب غازان، دو اثر مهم معماری عصر ایلخانان،
معرفی میکند. دونالد ویلبر، که درباره معماری اسلامی ایران در دوره
ایلخانان کتابی مستقل و جامع تالیف کرده است، آثار ساختمانی این دوره را
مرحلهای از تاریخ پیوسته معماری اسلامی ایران میداند که فُرمهای دورههای
قبل و خصوصیات طرح و جزییات آنها را منعکس میسازد. به عقیده وی فرم های
معماری بناهای تاریخی دوره سلجوقی، میراثی از روزگار ساسانیان است و ویژگی
های معماری روزگار سلجوقیان و ویرانی های هراسانگیز مغولان را پشت سر
نهاد و همچنان به جای ماند و از این راه خصوصیات اساسی گنبد و ایوان برای
همه دورههای بعد تثبیت شد. همچنین به نظر او، معماران دوره ایلخانی همه
نقشهها و مصالح و روش ساختمانی دوره سلجوقی را اقتباس کردند. به ویژه این
سخن ویلبر نظر محققانی چون اقبال را درباره تاثیر شکل گنبدهای چینی بر
گنبدهای دوره مغول (ایلخانی- آذری) یکسره باطل میسازد: گنبدهایی که در این
دوره ساخته شده از لحاظ نسبت به سنت مستقیما به دوره ساسانیان، با واسطۀ
دوره سلجوقی میرسد. پیرنیا برای رد نظر اقبال و هم نظران او با ارایه
شواهدی از آثار بازمانده معماری به بررسی مساله پرداخته است. وی اولاً
بناهای رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد را مانند حلقههای مفقوده
سلسله بناهای مراغه تا گنبد سلطانیه میداند و مینویسد: اگر این بناها به
جای میماند، سیر تحول و تکامل سبک رازی (معماری سلجوقی) به آذری آسانتر
قابل مطالعه بود. همچنین گنبد مدرسه ضیائیه یزد را که به تصریح جامع جعفری
در سال ۶۲۳ق/۱۲۲۶م ساخته شده و نیز گنبد جبلیه کرمان و هارونیه طوس را
برهانی قاطع بر بیپایگی این نظر میداند. هرچند اصل سخن پیرنیا درست
مینماید و پیش از او دیگر پژوهشگران نیز آن را آشکارا طرح و تایید
کردهاند ولی پایه استدلال وی سست است، زیرا اولاً به خاک تودههای به جای
مانده از رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد نمیتوان استناد کرد،
ثانیاً درست است که بنای مدرسه ضیائیه بنابر تصریح تاریخ یزد در سال
۶۳۱ق/۱۲۳۴م آغاز شده ولی ساختمان آن در سال ۷۰۵ق/۱۳۰۵م یا ۷۵۰ق/۱۳۴۹م به
پایان رسیده است. به بیان روشنتر با توجه به تاریخ اتمام بنای مدرسه
ضیائیه و گنبد آن که از آخرین اجزای ساخته شده یک بناست این اثر معماری
متعلق به دوره ایلخانی (مغول) است نه پیش از آن.
ویژگی ها:
کونل در گفت وگو از معماری سبک ایرانی مغول، مقابر را جدا از
مساجد و مدارس و دیگر بناها بررسی کرده است. به نظر وی سبک مقابر برجی این
دوره همان سبک دوره سلجوقی است ولی مقابر گنبد دار با گسترش و عظمت بیشتری
که مییابند دستخوش تحول میشوند و به ویژه تاکید بر جنبه عمودی بنا و گنبد
هلالی نوکدار که بر پایه ۸ ضلعی ساخته شده چشمگیر است. وی سبک مساجد این
دوره را نیز دنباله سبکی میداند که در دوره سلجوقیان ابداع شد. با این
تفاوت که طرح آنها در دوره ایلخانی با ایجاد ۴ ایوان، یک نمازخانه و شبستان
عظیم متصل به آنها تکمیل گردید و گسترش بیشتری یافت.
دوری، نخستین نشانه ویژه معماری مغولی را در آرامگاه ها نشان میدهد: گنبد عظیم دولایه و محوطهای کوچک برای مزار.
به نظر ویلبر معماری اسلامی ایران در طی یک دوره ۳۰۰ ساله (از سلجوقی تا
ایلخانی) سیری منظم و تکاملی داشته است. معماری سلجوقی را میتوان شکل
ابتدایی سبک ایلخانی دانست. ظرافت عناصر ساختمانی یکی از عمدهترین ویژگی
های معماری این دوره است. عناصر و جزییات ساختمانی مشترک با دوره سلجوقی در
این سبک ظریفتر و آراستهتر و کالبد ساختمان ها سبکتر و نازکتر شده.
سبک شدن کالبد بناها امکان ساختن پنجرههای بزرگتر و ایجاد تجانس میان
دیوارهای درونی و بیرونی را فراهم ساخت. نتیجه طبیعی استفاده روزافزون از
پنجرههای بزرگ، روشن شدن داخل ساختمان ها بود و این ویژگی در بناهای
ایلخانی (آذری) درست نقطه مقابل ساختمان های تاریک دوره سلجوقی است. دیگر
ویژگی عمده این سبک تاکید بر ارتفاع بیشتر بناهاست.
روش هایی که آگاهانه در ایجاد عمودیت بیشتر به کار گرفته شده، گرچه همه
نسبت به دوره پیش تازه نیست، ولی اگر با هم در نظر گرفته شود با فنون دوره
سلجوقی تفاوت دارد:
- افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازههای افقی آنها.
- بلندتر و باریکتر ساختن ایوانها: از ویژگیهای این سبک ایوان بلند و باریک سردر است که یک جفت ستاره نیز در دو طرف آن، بلندی را بیشتر جلوه میدهد
- افزودن به بلندی ساختمانهای گنبددار: ملاحظات زیباییشناسی موجب عنایت بیشتر به ارتفاع و طرح و آشکار ساختن گنبد شد. کوشش در جهت دستیابی به عظمت، ابهت و یافتن راه حل تازه برای مسایل ساختمانی در این دوره نمایان است. استفاده از گنبدهای دو پوشه دست سازندگان این نوع بناها را در بلندتر ساختن آنها باز کرد زیرا دیگر مشکلی در حفظ رابطه نسبی معین میان عرض و طول تالارها با ارتفاع آنها نداشتند فقط کافی بود تا هر اندازه که میخواهند و امکانات موجود به آنان اجازه میدهد به ارتفاع پوشه خارجی (فوقانی) گنبد بیفزایند. در این سبک نه تنها پوشش بیرونی گنبدها بلندتر از گنبدهای منفرد نخستین گردید، بلکه به بلندی استوانۀ گنبد نیز افزوده شد و بدینسان گنبد بطور کامل از دیوارهای پایین جدا و نمایان گشت. این شیوه کار، تکامل گنبد سازی را در این دوره نسبت به دوره سلجوقی که پایه گنبد در پس دیوارهای عظیم از چشمها پنهان میماند، آشکارا نشان میدهد. روش ساختن نیمطاق ۸ گوش (گوشوار، فیلگوش) بر روی اطاق مکعب و بنای گنبد بر روی آن همچنان به پیروی از دوره سلجوقی ادامه یافت. جز اینکه محل ۸ گوش هرچه بیشتر بالا برده شد و در برخی از بناهای این عهد در این زمینه تکاملی رخ نمود و آن تبدیل ۸ گوش به ۱۶ گوش است که در دورههای بعد جای خود را به دایره میدهد.
- کوشش آگاهانه در ایجاد شباهت و تجانس میان طرح گنبدها، گنبدهای بیضی شکل نوکتیز و مقطع نوکتیز راهروها و قوسهای دیوارها در این سبک قابل تشخیص و ذکر است.
- عنایت به زیبایی و نیز تمایل به برجستهتر ساختن گنبد موجب پوشاندن گنبد با آجر یا سفال نیلی رنگ شد. هرچند این پدیده از سده ۲ق/۸م سابقه داشته است (همانجا).
- باریک جلوهدادن جزییات ساختمان: نیم ستونهای زاویهای که وسیله موثر القای ارتفاع است ابعاد باریک دارند، دیوارهای ضخیم و حجیم که میراث معماری ساسانی بود و همچنان در عهد سلجوقی به کار میرفت باریک و متناسب با سنگینی بار آن گردیده است. همچنین برخی محرابها نیز باریکترند.
ویژگی های تزیینات ساختمانی دوره آذری:
مقرنسکاری که از خصوصیات معمولی معماری سلجوقی بود، در دوره ایلخانان
کاملتر و مفصلتر و متنوعتر شد. برخی از ویژگی های مقرنسکاری های این
سبک در دوره سلجوقی دیده نمیشود. مقرنسکاری گچی معلق، رواج سفیدکاری تمام
مقرنس، گرد آمدن همه مجموعه مقرنس در جاهای هرم شکل یا در مرکز و جلوگیری
از پخش اثر تزیینی بر روی همه دستگاه مقرنس. این ویژگی ها در دوره تیموری
به کمال خود رسید. دیگر ویژگی برجسته تزیینات معماری در این سبک مهارت
فوقالعادهای در گچکاری و به کار بردن آن به انواع گوناگون است. گچ به
عنوان کمک و ماده الحاقی به ساختمان، توپی های تهآجری، روکشی مسطح،
برجستهکاری بلند، تزیین گچی توپر و توخالی، گچکاری وصلهای و گچکاری
رنگی تا آنجا که روکاری آجری در این دوره به تدریج منسوخ شد. پیرنیا با
آنکه مینویسد که ویژگی های شیوه آذری معماری ایران چندان است که میتوان
کتاب ها درباره آن پرداخت، در بیان این ویژگی ها به این چند جمله بسنده
کرده است. از ویژگی های این شیوه یکی قوس و پوشش معروف به کَلیل آذری است
که در مجموعه مزار و خانقاه شیخصفی در اردبیل و همچنین در گنبد خدابنده
بیش از هر جای دیگر به چشم میخورد. به عقیده وی هرجا چنین قوسی باشد باید
ردپای معماری آذربایجانی را جستوجو کرد. از نظر ایشان مشخصات دیگر این سبک
عبارتند از ریزهکاری بنا با آجر و سنگ و خشت رژچین، پوشش لولهای و
کجارهای ایوان ها، سادگی شکنج ها و فیلپوشهای (فیلگوشها، گوشوارها) زیر
گنبد، تزیین داخل و خارج بنا با آجرکاری تزیینی پیشساز و گرهسازی و
گچبری پرکار و همچنین آرایش محراب ها و کتیبههای چشمگیر با قطعات کاشی و
با نقش برجسته ، به کار بردن کاشی معرق و گاهی نقش و نگار زر و لاجورد و
شنگرف در داخل بنا.
آثار بازمانده:
ویلبر فهرستی مشتمل بر بیش از ۱۰۰ اثر ساختمانی با توصیف موجز هر
یک همراه با تصاویری از آنها عرضه کرده است. برخی از این آثار عبارتند از:
شاهچراغ (شیراز)، امامزاده یحیی (ورامین)، میلرادکان (۸۸ مشهد)، پیر
بکران (لنجان اصفهان)، غازانیه (تبریز)، رَبع رشیدی (تبریز)، جامع نطنز،
آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی (نطنز)، آرامگاه محمد الجایتو (سلطانیه)،
جامع علیشاه (تبریز)، هارونیه (طوس)، مسجد جامع ورامین، شبستان مقبره امام
رضا(ع)، مقبره حمداللّه مستوفی (قزوین)، مسجد جامع سمنان، سردر مسجد جامع
اصفهان.
پیرنیا با توسّعی که در دامنه زمانی این سبک قایل است شاهکارهای بازمانده
آن را چنین میشمرد: آرامگاه خدابنده، مسجد گوهرشاد، جامع ورامین، جامع
یزد، جامع نطنز، مسجد خواجه نصیر مراغه و شمار بسیاری از امامزادهها که در
زمان صفویان به آرایش آنها افزودهاند.
من هادی پورآخوند(ماهان)فارغ التحصیل معماری از بابلسر -مازندران هستم.هدفم از این وبلاگ کمک به تمام معماران عزیز می باشد و امیدوارم قدم کوچکی در معماری باشد.